kursy bhp online

Dodane: 05-03-2020 12:16
kursy bhp online

kursy bhp online

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Przeprowadzenie próbnych ćwiczeń ewakuacyjnych jest dodatkową usługą w ramach szkoleń z ochrony przeciwpożarowej. Firmy, które zajmują się BHP, przeprowadzają także szkolenia z zakresu PPOŻ. Pracodawca może wybrać rozszerzone szkolenie z ochrony przeciwpożarowej, w skład którego będą wchodzić próbne ćwiczenia ewakuacyjne. Przeprowadzona próba ewakuacyjna jest nadzorowana przez kwalifikowanych specjalistów do spraw PPOŻ. Wzięcie udziału w próbnej ewakuacji pozwoli pracownikom na zmierzenie się z sytuacją zagrożenia, żeby w przypadku faktycznego pożaru wiedzieli, jak należy właściwie reagować. Firma przeprowadzająca takie próbne ćwiczenia ewakuacyjne zajmuje się załatwieniem wszelkich formalności z tym związanych, takich jak powiadomienie odpowiednich służb, stworzenie pełnej dokumentacji, szkolenie z zakresu organizacji ewakuacji. Na potrzeby próbnych ćwiczeń ewakuacyjnych zadymia się także częściowo pomieszczenia, żeby przeprowadzana ewakuacja była bliższa warunkom rzeczywistego zagrożenia.

Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom właściwe do danej pracy warunki. Regulacją tych warunków zajmuje się dział bezpieczeństwa i higieny pracy, który jest także zawarty w Kodeksie Pracy. Jednym z najważniejszych obowiązków zatrudniającego jest zapewnienie zatrudnionym pracownikom odpowiednich szkoleń BHP. Szkolenia takie są okresowe, więc co jakiś czas trzeba je powtarzać. Przeprowadzenie szkoleń można zalecić firmie działającej w branży, która zajmuje się BHP. Powierzenie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy profesjonalistom jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ daje gwarancję rzetelnego przeszkolenia pracowników, tym samym zwiększając ogólny poziom bezpieczeństwa w firmie. Osoby zajmujące się szkoleniami BHP wybiorą taką opcję szkolenia, która będzie odpowiednia dla danego zakładu, gdyż w różnych miejscach pracy mogą występować różne zagrożenia. Szkolenia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy najlepiej więc powierzyć w ręce specjalistów, żeby mieć pewność, że odpowiednie wymagania zostaną spełnione.

Przy podjęciu nowej pracy jednym z ważnych obowiązków naszego pracodawcy jest dokonanie oceny ryzyka zawodowego, dotyczącego stanowiska, na którym mamy być zatrudnieni. Jest to podstawowy obowiązek pracodawcy, który bezpośrednio wynika z przepisów znajdujących się w Kodeksie Pracy. Dokonanie takiej oceny ryzyka zawodowego można zlecić firmie, która zajmuje się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy. Powierzenie tego zadania firmie BHP jest dobrym rozwiązaniem dla pracodawcy, ponieważ za ocenę ryzyka zawodowego wezmą się profesjonaliści. Pracodawca może więc liczyć na rzetelność oraz skrupulatność przy wyznaczaniu takiej oceny na danym stanowisku pracy, dzięki określaniu ryzyka zawodowego na podstawie wnikliwej analizy. Opracowanie ryzyka zawodowego powinno być przeprowadzone jak najdokładniej, żeby prawidłowo określić rodzaj zagrożeń wynikających z wykonywania danej pracy. Prawidłowe dokonanie takiej oceny wymaga wzięcia pod uwagę wielu czynników, dlatego warto powierzyć to zadanie odpowiedniej firmie.

Skrót PPOŻ oznacza nic innego, jak ochronę przeciwpożarową, która z kolei jest po prostu zbiorem zasad oraz działań, mających na celu zapobieganie pożarom oraz zapewnianie bezpieczeństwa w razie zaprószenia ognia. Elementami wchodzącymi w skład ochrony przeciwpożarowej są, między innymi, instrukcje bezpieczeństwa pożarowego, odpowiedni sprzęt gaśniczy oraz przeprowadzanie szkoleń PPOŻ. Sprawy związane z ochroną przeciwpożarową wchodzą w skład bezpieczeństwa i higieny pracy, dlatego firmy działające w branży BHP często zajmują się także PPOŻ. Pracodawca może więc zlecić takiej firmie przeprowadzenie szkoleń pracowników z zakresu PPOŻ, wykonanie instrukcji bezpieczeństwa pożarowego czy przeprowadzenie odpowiedniego audytu. Przestrzeganie wymaganych zasad z zakresu ochrony przeciwpożarowej w miejscu pracy z pewnością zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa oraz mniejsze ryzyko wystąpienia pożaru. Nawet w razie wystąpienia niespodziewanego pożaru, odpowiednio wprowadzone zasady PPOŻ pomogą w szybszej i sprawniejszej ewakuacji.